Om Christer

Digitaltsamfunn.no er en uavhengig blog av Christer Veland Aas som engasjert IT-faglig person og pappa ønsker å drøfte utviklingen av IT samfunnet og komme med nyttige tips som folk kan ta med seg inn i hverdagen.

Christer er Teknisk strategirådgiver og utvikler i Climbr og har 20 års bred erfaring innen digitaliseringsprosjekter og IT utvikling. Christer har ledet mange team på teknisk utvikling og jobbet som utvikler selv i alle årene. Samtidig har Christer jobbet aktivt som produktsjef og arkitekt med startups forankret i Oslo og Silicon Valley, til enterprise. Både i offentlig og privat sektor.

Foredrag og medier

Christer holder diverse foredrag og kan tar imot forespørsler om dette. Tema på foredrag kan variere:

Pecha Kutcha 2023 vol. 58 - Christer V. Aas med "Er du hekta?"
  • Sosiale medier og teknologien bak
    • Dybdeforedrag 40 min - 1 time
    • Hurtigversjon (Pecha Kutcha style) 6m 40 sekunder
    • Workshop
  • Digitalisering i skolen
    • Workshop
    • Foredrag om teknologisk infrastruktur i kommunenorge
    • Historikk og tiltak i fremtiden m.m.

Christer har deltatt nylig på Debatten på NRK som IT ekspert og faktaperson for å belyse IT industrien.

Debatten kan du se her: https://tv.nrk.no/se?v=NNFA51013123
og høre her: https://radio.nrk.no/podkast/debatten/l_940a293d-b93e-4ff8-8a29-3db93efff829?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcast:l_940a293d-b93e-4ff8-8a29-3db93efff829

Christer har tidligere også involvert seg som engasjert pappa til to jenter (født i 2009 og 2013), og IT person i digitaliseringen av norsk skole (småskolen) og har vært en pådriverne for å fremtvinge den veiledningen Utdanningsdepartement måtte utvikle til skolene etter utrullingen av læringsbrett i skolen for 5-6 år siden. Forslaget til Utdanningskomiteen og Utdanningsdirektoratet 16. november 2017 ble fremmet av Christer med bakgrunn i at IPadene som den gangen ble delt ut var helt uten innholdsfilter i småskolen for hans datter i 3. klasse. Det ble vist porno i klasserommet mellom medelevene etter 2 uker.

Forslag til nasjonal tjeneste for analyse og filtrering av internett tilgang på læringsbrett i grunnskolen.pdf
PDF File

Forslaget beskriver en digital tjeneste sentralisert som kan hjelpe kommuene å trygge aldersbestemt innhold i småskolen / grunnskolen, samt anonymisere data for de store tech selskapene for å bevare personvernet.

Bred støtte for volds- og pornofilter
KrF høster politisk tilslutning for å legge internettfilter på elevenes digitale skoleutstyr.

Jeg samarbeidet også tett i denne perioden med barnevakten.no

Skjermfilter i skole og barnehage – hva skjer nå? | Barnevakten
Ved skolestart høsten 2018 finnes det ennå ingen nasjonale retningslinjer for å unngå å vise skadelig nettinnhold i barnehager og skoler. Barnevakten oppfordrer foreldre til å ta initiativ overfor skolene slik at barna kan være tryggere på nett i påvente av en nasjonal løsning.

Veilederen som ble utgitt av Udir 2 år etter var full av bør krav og få eller ingen må krav.

Hvordan beskytte barn mot skadelig innhold på nett?
Hva skal barnehager og skoler gjøre for å hindre at barn og elever får tilgang til skadelig innhold på nett? 

Andre saker jeg har deltatt i

Null skjermtid for de minste: – Lettere sagt enn gjort
Dropp all skjermtid til de minste barna, råder Helsedirektoratet. – Umulig, sier firebarnsmor Eva Lill Økland.
Kast nettbrettet ut av klasserommet
Vi har sett en totalt ansvarsløs digitalisering i skolen. Nå må nettbrettene ut og IT-faget inn.
#5 Pølser og personvernpolitikk: med personvern i skolesekken
Personvern bør være digitaliserings-ABC. Men hvem styrer egentlig den digitale utviklingen i norsk skole – er det politikerne, staten, kommunen, eller kanskje de store teknologiselskapene? Intet mindre enn vår vik …
💡
Hovedfokuset mitt er større bevisstgjøring av hva vi bruker tiden vår på av skjermer. Og hvordan vi kan ta grep så vi styrer selv med egen vilje og tar valg om hva vi bruker tiden vår på enn at appene stjeler tid fra oss, lokker og trekker oss i den retningen som er designet som lønnsomt for appselskapene.