iPad eller Bøker

Mange skoler har hatt flere forsøk for å finne ut hva som funker best av iPad eller bøker. Selv har jeg hatt erfaring med begge deler. Skolene velger å løse det på forskjellige måter. I denne artikkelen skal jeg finne ut hva jeg syns funker best.

ℹ️
Wilma Berg er en gjesteblogger - ungdom født i 2009.

Fordeler iPad

På ipaden er det lettere å finne informasjon raskere ved å søke opp det du vil ha og få opp mange forsleg til nettsider om det temaet. Det er lettere å ha med seg iPaden i stedet for å bere rundt på mange tunge bøker. Å ha en ipad gjør at elevene lettere får tilgang til skolens ukeplaner, pensum og gammelt arbeid. Med en iPad er det også lettere for lærere og tilrettelegge arbeid for ulike elever. Når du skriver for hånd tar det ofte veldig lang tid hvis man ikke er så skrivedyktig, da går det mye sjappere å skrive på tastaturet. For lærerne som retter lekser kan det også være en fordel med iPad. Ikke alle elever har lært seg å skrive pent og tydelig, da er det vanskelig for læreren å se hva du har gjort av lekser og innleveringer. Flere studier har vist at eleveine skriver lenger og er mer motivert for å skrive når de skriver på iPad eller tastatur. I følge studiene har tekstene har blitt lenger og har mer flyt i teksten enn når elevene skriver for hånd. For elvene blir det lettere å lære seg rettskrivning når iPaden automatisk lager en rød strek under ordet du skrev feil. Etter hvert lærer barna hvordan de skal skrive det riktig, og den røde streken blir borte.

Fordeler bøker

Når en begynner i første klasse er en av de første tingene du skal lære er alfabetet. Det har blitt bevist at vi lærer fortere av å skrive for hånd. Når vi skriver for hånd er hjernen mer aktiv enn når vi skriver på tastatur. Elevene husker bedre av å skrive for hånd. Elever i første klasse som skrev alfabetet for hånd lærte det fortere og bedre enn de som skrev det digitalt. Håndskrift utfordrer hjernen til å lære de forskjellige bevegelsene i hånda og koble dem sammen. Hvis hjernen skal utvikle seg best mulig, må vi utfordre den. hvis vi ikke utfordreer hjerne ofte nok utnytter vi ikke dens fulle potensial. Elevene utvikler større konsentrasjonsevne når de leser i bøker. På iPaden er fristelsene bare et trykk unna, og det er vanskelig å motstå fristelsen. På papiret er ikke de fristelsene tilgjengelige så elevene slapper litt bedre av og konsentrerer seg bedre. Bøkene er alltid en kvalitetsikker kilde som har blitt kjekket av komunnen eller skolen selv.

Ulemper iPad

I tilleg til fordelene er det også noen ulemper med iPaden. Uten tastatur er det veldig vanskelig å skrive på iPaden. De yngere elevene har ikke så lange hender og sliter med å trykke på bokstavene på midten. Det blir ofte tekniske problemer med ipaden som kan føre til uferdig arbeid. iPaden må lades nesten hver gang så den ikke går tom for strøm før skoledagen er ferdig. De Yngste kan ha vanskligheter for å huske det, så da måforeldre gripe inn hele tiden og passe på at alt er ferdig ladet til neste dag. Veldig mange elever blir distrahert når det er så mye gøy man kan gjøre i stedet for å gjøre kjedelig skolearbeid. Det fører til manglene arbeid, og eleven henger etter pensum. Mange elever sier at de har slitt med vont i øyne og hodet når de har skrever eller lest for mye på skjerm sammenhengene. Når det skjer blir det vanskelif å konsentrere seg, og det er veldig ubehagelig. Når man bruker ipaden må man lære seg kilde kritikk så man ikke lærer noe feil eller kommer inn på noe man ikke skal. Det er vanskelig for elever å skille på hva som er sant og ikke.

Ulemper bøker

Bøker har også noen ulemper akkuratt sånn som iPaden. På ipaden skriver man fortere og eventuelt penere enn når man skriver for hånd. Bøker tar mye større plass enn ipaden i sekken, og i tillegg så veier de mye mer til sammen. I stedet for å bare ha en ipad så må man bere på flere tunge bøker som kan virke litt unødvenig. Når en kommer på skolen så må du ha et sted å legge bøkene. Da blir det nødvendig med et skap til bøker og notatblokker.

Konklusjon

Jeg mener at det er mange fordeler med både bøker og iPad. Begge to kan fungere veldig bra som læreringsverktøy, så kanskje man kan gjøre en blanding. Jeg syns at de yngste barna skal lære seg å skrive for hånd i starten opp til 4 klasse hvor de kan lære seg å skrive på tastatur. Det er trossalt i den alderen de skal lære å lese og skrive, så de burde lære det på den beste måten uten konsekvenser. Når de har blitt litt eldre og kan å skrive ordentlig, kan de gå over til tastatur. Jeg mener at det er unødvendig å skrive rett på ipaden, så i det tilfellet må de ha ordenklig tastatur. Da er de i den alderen hvor de sakl lære å skrive lange tekster. Da passer det fint å skrive de på iPad med tastatur. For å konkludere vil jeg si at de første årene syns jeg at barna skal lære seg det grunnleggende på papir, men etter som de blir eldre kan de begynne å digitaliser litt mer for hvert år, men det er viktig å ikke bare kvitte seg med bøkene. Så behold bøker uansett og bland inn iPad eller PC etterhvert.