Reklamenes påvirkningskraft

Vi finner reklame nesten overalt i hverdagen. Det kan være vanskelig å legge merke til i noen tilfeller og det har blitt så vanlig at jeg ikke tenker over reklame lenger, men jeg merker at jeg lar meg påvirke, men til hvilken pris?

ℹ️
Wilma Berg er en gjesteblogger - ungdom født i 2009.

Reklame som inspirasjon – og fristelse

Jeg liker reklame fordi jeg syns det gir meg inspirasjon og det er spennende å se på nye ting som har kommet ut, men samtidig så vet jeg at jeg mest sannsynlig ikke hadde trengt mange av tingene fra reklamene, men at jeg bare har lyst på det jeg ser. Når jeg ser på reklame rettet mot min aldersgruppe så syns jeg det er gøy fordi jeg som mange andre er glad i nye, kule og fine produkter eller andre ting.

Jeg ser reklame først og fremst to steder. Det ene er på Snapchat. Der er det influensere som hele tiden reklamerer for et eller annet merke og som anbefaler disse produktene. Og innimellom stories kommer det også reklamer som firmaene har laget selv og markedsfører. Det andre stedet jeg ser mange reklamer er på kollektivtransporten. Der henger det mange plakater inne på bussen eller trikken, I tillegg er det også på holdeplassene. Når bussen eller trikken kjører så ser jeg store plakater utenfor butikker og flere reklamebokser som står utplassert.

Skjult reklame uten at vi merker det

Det er ikke alltid lett å oppdage reklame, for den kan være gjemt inni videoer, filmer eller innlegg uten at vi merker det. Ofte legger vi ikke merke til at det er reklame, men den påvirker oss likevel. For eksempel kan en film vise et bestemt klesmerke som skuespillerne bruker hele tiden. Da kan vi tenke at «hvis kjendiser bruker de klærne, så må de være bra», og plutselig får vi lyst på det samme – uten å skjønne at merket faktisk har betalt for at klærne skal brukes i filmen.

Reklamer er ofte rettet direkte mot bestemte grupper, for eksempel basert på alder, kjønn eller interesser. Jeg tror at barn og unge lettere blir påvirket fordi vi ikke er helt ferdig utviklet, og fordi vi ofte blir opptatt av å ha det nyeste og beste. Mange reklamer er laget spesielt for denne alderen, og en grunn til at vi gir etter, er kanskje at vi bare bruker penger på oss selv og ikke trenger å tenke på regninger og andre ting voksne må prioritere.

Jeg er jo i denne gruppen selv, og jeg synes reklame kan være greit i små mengder, men det kan bli for mye. Når man hele tiden ser nye reklamer, får man bare lyst på flere og flere ting, og det er ikke helt bra. Da kan man føle et konstant behov for å kjøpe noe nytt, og det kjenner jeg meg igjen i – det kan faktisk bli litt stressende.

Reklame som former ideene våre

Reklamer skaper også ideer. Det kan være vanskelig å skille mellom hvilke ideer som er våre egne, og hvilke som kommer fra reklame. Jeg tror at få er bevisste på dette, og at reklamer faktisk skaper utrolig mange ideer. Jeg tror vi hele tiden får nye tanker som egentlig er påvirket av reklame, men fordi den er så skjult, tror vi at ideene kommer helt av seg selv.

Det samme gjelder valgene vi tar og drømmene vi har. Tar vi valg på grunn av reklamer? Og består drømmene våre av ting vi har sett i reklamer? Vi jobber og tjener penger for å kjøpe ting som kanskje ikke betyr så mye, men som vi vil ha fordi reklamer får oss til å ønske det. De fleste mennesker vil følge strømmen og være en del av flokken, og derfor tror jeg noen reklamer treffer ekstra sterkt når vi vil være som alle andre.

Oppsummering: Å være mer bevisst

For å oppsummere så møter vi reklamer overalt i hverdagen. Vi må være bevisste på hva vi tar til oss og så må man finne ut selv om man er villig til å la seg påvirke sterkt eller om det er andre måter man kan begrense reklamene på. Ideene og kreativiteten vår blir i stor grad påvirket av reklamer, men jeg tror det er lurt å trene på å være mer kreativ selv og å bruke hjernen aktivt og å tenke på hvor man ser reklamer og til og med å finne de skjult reklamene.